Monday, May 14, 2012

MEE HAILAM :D

Assalamualaikum semua . hihi . tengok tajuk tu haa . mcm tak percaya kan aku buat tajuk mcm tu :p since mama aku msk mee hailam gila superb punya sedap sampai terkeluar wow dari mulut aku kan , aku teringin nak belajar buat . hihi . yea , aku tau aku ni pemalas so apa kata korang korang semua doakan aku tak jd pemalas dah . kayy :D ? final pun nak habis dah dan aku cuti dua bulan . so aku rasa boleh kot aku blaja dgn mama aku mcm mana nak buat mee hailam tersebut . ni resepi aku jumpa kt internet  :

adorable gila kan mee hailam ni ? hihi



Mee Hailam
Bahan-bahan:
Mee Kuning - di bersihkan dan dicelur dengan air panas sebentar
Daging ayam - di cincang kecil
Lada kering - di blend
Bawang merah - di blend
Bawang putih - diketuk
Halia - dihiris
Sos tiram - 1 sudu besar
Kicap manis - cap kipas udang (secukup yang dikehendaki)
Lada kecik - terpulang sebanyak mana yang di sukai
Sayur sawi - dipotong kecik
Garam - secukup rasa
Ajinomoto - secukup rasa
Gula - secukup rasa
Minyak untuk menumis
Bancuhan tepung jagung - untuk pekatkan kuah
Air

Cara membuatnya:
Panaskan minyak dalam kuali
Setelah minyak panas, masukkan bawang putih dan halia. Goreng hingga kuning keemasan.
Kemudian, tumis bahan yang diblend hingga garing
Masukkan lada kecik
Masukkan daging ayam dan kacau dengan api perlahan
Bila air ayam telah kering, masukkan sos tiram dan kicap manis tadi
Masukkan air sebanyak mana yang di kehendaki. Kalau nak kuah banyak letak ler lebih sikit.
Biarkan mereneh sebentar
Tambahkan garam, ajinomoto dan gula.
Rasakan ia
Kemudian, masukkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuahnya
Setelah kuah agak likat, bolehlah di angkat dan dihidangkan.

Tapi aku rasa resepi ni mesti lain rasa dia dgn yg mama aku buat superb punya sedap tu . abah ckp kena letak air rebus daging baru sedap . kalau korang nak tau abah akulah chef kt rumah . semua dia masak sedap sedap :D kayy kayy nanti aku try buat yg ni . kalau tak sedap aku mintak resepi mama aku je . tapi mama aku tu kalau aku tanya nanti dia ckp ma pun lupa apa ma masukkan time masak hari tu . lols -.- takpalah . practice make perfect right ? hihi . kesimpulannya aku nak blaja masak cuti ni since aku memg dah bercita-cita utk tak kerja . haha . till then , bye :D

No comments:

Post a Comment